HARI ITU AKAN TIBA JUA




Dasyatnya kiamat

Kemudian, apabila ditiup sangkakala dengan sekali tiup.
Dan bumi serta gunung-ganang diangkat (dari tempatnya) lalu dihancurkan keduanya dengan sekali hancur.
Maka pada saat itu berlakulah kiamat.
Dan terbelahla langit, lalu menjadilah ia pada saat itu reput (dan runtuh)
Dan para malaikat mengawal segala penjurunya. Arasy tuhanmu pada saat itu dipikul oleh lapan malaikat di atas malaikat-malaikat yang mengawal itu.


Kejadian sesudah Kiamat

Dan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah segala makhluk yang ada dilangit dan yang ada dibumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah, kemudian sangkakala ditiup sekali lagi dan serta merta mereka bangun berdiri menunggu kesudahan masing-masing.

Akan bersinar terang-benderanglah bumi pada hari akhirat dengan cahaya tuhanya, buku suratan amal akan diberikan bagi dibicarakan, akan dibawa nabi-nabi serta saksi-saksi dan mereka akan dihakimi dengan adil. Tidaklah akan dikurangkan balasan buat mereka walau sedikitpun.

Kemudian, akan disempurnakan bagi tiap-tiap seorang balasan bagi setiap perbuatan mereka dan Allah lebih mengetahui apa yang mereka lakukan.
(Surah az-Zumar, ayat 68-70)

Kami lebih mengetahui siapakah orang yang patut diseksa dan dibakar dalam api neraka itu.
Demi tuhanmu sesungguhnya kami akan menghimpunkan mereka itu beserta syaitan-syaita, kemudian kami akan bawa mereka duduk berlutut di keliling Jahannam.
Sesudah itu, sesungguhnya kami akan cabut daripada tiap-tiap golongan, mana-mana orang yang sangat derhaka kepada Ar-Rahman, diantara mereka. Kemudian sesungguhnya kami lebih mengetahui akan orang yang lebih patut dibakar dalam api neraka.
Tiada seorang pun diantara kamu melainkan akan sampai kepadanya satu perkara yang pasti berlaku, yang ditetapkan oleh Tuhanmu.

Kemudian, kami akan selamatkan orang yang bertaqwa dan kami akan biarkan orang yang zalim tinggal berlutut di dalam neraka itu.
(Surah Maryam,ayat 68-72)


"hari itu akan muncul juga,waktu dan ketikanya tidak diketahui"

2 comments:

  1. moga2 kita sentiasa dalam rahmatnya..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin... Semoge kite juga sentiase dalam lindunganNya.. ^^

      Delete

Tinggalkan komen disini ea bucuk!

copyright:wanyrezuan